CFR Călători a încheiat anul 2024 cu un profit de 15 milioane de lei, marcând prima astfel de performanță financiară într-un deceniu. Directorul general al companiei, Traian Preoteasa, a declarat luni că, pe durata mandatului său, CFR Călători nu va mai înregistra pierderi.
„În ultimii 10 ani, pierderile CFR Călători au fost de ordinul sutelor de milioane de lei. Anul 2024 s-a încheiat cu un profit de 15 milioane de lei, o premieră în ultimii 9-10 ani. Acest rezultat a fost posibil datorită unei rectificări bugetare efectuate la finalul anului, care a adus compensația la 2,133 miliarde de lei, acoperind aproximativ 90% din solicitările noastre”, a explicat Preoteasa.
Buget 2025 și măsuri de reducere a cheltuielilor
Pentru 2025, a fost aprobată o compensație similară cu cea din anul precedent, de 2,15 miliarde de lei, sumă considerată insuficientă pentru a acoperi contractul de servicii publice (CSP) 2022-2032. Astfel, conducerea CFR Călători a adoptat măsuri de reducere a cheltuielilor, inclusiv suspendarea circulației a 200 de trenuri, majoritatea în weekend.
„Această decizie are rolul de a reduce costurile salariale, întrucât orele suplimentare prestate în weekend sunt plătite cu un spor de 300%. Trenurile suspendate aveau un număr redus de călători, iar primele calcule arată o reducere a cheltuielilor cu aproximativ 25-30 de milioane de lei în doar luna ianuarie”, a precizat directorul general.
Impact asupra angajaților și salarizării
Măsurile de eficientizare afectează veniturile mecanicilor de locomotivă, care ar putea scădea cu 3.000-4.000 de lei lunar. Preoteasa a subliniat că salariile sunt plătite integral și la timp, iar orele suplimentare sunt remunerate conform legii. Totodată, compania caută soluții pentru a compensa pierderea veniturilor din facilitățile acordate anterior studenților, care se ridicau la 220 de milioane de lei anual.
Decizii flexibile privind circulația trenurilor
Suspendarea unor trenuri a fost decisă la nivel regional, pe baza analizelor privind traficul de călători și costurile de operare. Directorul general a menționat că unele trenuri, cum este cel de pe ruta Anina-Oravița, pot fi reintroduse dacă există cerere justificată.
„Dacă o regională face dovada că un tren suspendat are solicitări semnificative, acesta va fi repus în circulație. Suspendarea nu este o anulare definitivă, ci o ajustare flexibilă în funcție de necesitate”, a precizat Preoteasa.
Conducerea CFR Călători susține că obiectivul principal este menținerea companiei pe profit și eficientizarea activității, printr-o administrare responsabilă a resurselor disponibile.